Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Tabloul de bord al piețelor de consum din 2016: calitatea funcționării piețelor a crescut, dar sunt necesare mai multe eforturi în sectorul telecomunicațiilor și în cel al energiei

09.09.2016, Comisia Europeană

Comisia Europeană a publicat tabloul de bord al pieţelor de consum din 2016, în care sunt monitorizate evaluările consumatorilor din UE cu privire la modul de funcţionare a 42 de pieţe de bunuri și servicii.

Din aceste evaluări reiese că din 2014, când a fost publicat ultimul tablou de bord, calitatea funcţionării pieţelor a crescut. Tendinţa pozitivă observată începând cu anul 2010 se accelerează, cele mai importante progrese fiind înregistrate de serviciile financiare. Primele trei locuri din clasamentul pieţelor de bunuri realizat de consumatori sunt ocupate de piaţa cărţilor, revistelor și ziarelor, piaţa bunurilor recreative (jocuri și jucării, de exemplu) și piaţa aparatelor electrocasnice mari (frigidere, de exemplu). În ceea ce privește serviciile, primele trei pieţe din clasamentul consumatorilor sunt legate de timpul liber, începând cu serviciile de cazare pe timpul vacanţei, trecând prin serviciile culturale și recreative și ajungând la serviciile sportive (săli de sport, de exemplu).

„În tabloul de bord din acest an putem vedea că încrederea consumatorilor în pieţe a crescut, datorită unor norme favorabile consumatorilor, a reformelor de piaţă și a asigurării efective a respectării normelor de protecţie a consumatorilor”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori și egalitate de gen. „Trebuie să menţinem această tendinţă încurajatoare, mai ales în cazul pieţelor care continuă să se plaseze sub așteptări, precum telecomunicaţiile și energia. Acesta este motivul pentru care consumatorii se află în centrul proiectelor prioritare ale Comisiei, cum ar fi piaţa unică digitală și uniunea energetică.”

Tablourile de bord ale consumatorilor sunt utilizate de factorii naţionali de decizie și de părţile interesate la evaluarea impactului pe care o anumită politică îl are în timp și la compararea situaţiilor din diferitele state membre. Comisia se bazează pe concluziile desprinse din tabloul de bord al pieţelor de consum la elaborarea politicilor sale.

Pieţele au rezultate mai bune când consumatorii au mai multă încredere. De exemplu, Directiva privind creditul de consum a avut la origine gradul scăzut de încredere a consumatorilor în serviciile financiare. De la punerea în aplicare a acestui act normativ, se observă în sector o creștere a gradului de încredere. Consumatorii declară că întâmpină dificultăţi pe pieţele telecomunicaţiilor. Pentru îndepărtarea acestor probleme, Comisia va prezenta o propunere în domeniu. Prin recenta sa propunere referitoare la contractele digitale, Comisia urmărește obiectivul de a mări încrederea consumatorilor în achiziţiile transfrontaliere online.

Tabloul de bord al pieţelor de consum confirmă rezultatele semestrului european: unele sectoare, cum ar fi serviciile de transport feroviar, alimentarea cu apă și furnizarea de energie electrică, necesită în anumite ţări reforme structurale, deoarece evaluarea lor variază semnificativ de la un stat membru la altul.

Principalele concluzii desprinse din tabloul de bord al pieţelor de consum din 2016:

  • Pieţele serviciilor au cunoscut mai multe îmbunătăţiri decât pieţele bunurilor. Serviciile financiare au înregistrat cele mai importante progrese. Consumatorii au mai multă încredere în băncile lor, în fondurile de pensii private și în fondurile de investiţii decât înainte. Se poate spune astfel că recentele iniţiative legislative din domenii precum conturile de plăţi și creditele ipotecare, asigurarea efectivă a aplicării normelor și eforturile de sensibilizare încep să dea roade. În același timp însă, serviciile bancare continuă să fie sectorul codaș pe pieţele serviciilor.
  • Calitatea funcţionării pieţelor diferă de la un stat membru la altul. Cele mai mari diferenţe observate între ţările UE în modul în care este evaluată calitatea funcţionării pieţelor sunt cele de pe piaţa serviciilor de electricitate, a alimentării cu apă, a transporturilor feroviare, a creditelor ipotecare și a serviciilor de telefonie mobilă. Spre deosebire de pieţele mai bine clasate, aceste pieţe sunt mai puţin deschise concurenţei transfrontaliere.
  • Calitatea funcţionării diferă și de la o piaţă la alta. Ultimele locuri în clasamentul pieţelor analizate sunt ocupate de serviciile imobiliare, creditele ipotecare, produsele de investiţii, pensiile private și titlurile de valoare, autovehiculele de ocazie și produsele din carne.
  • Pieţele bunurilor se bucură în continuare de o evaluare mai favorabilă decât pieţele serviciilor, deși acestea din urmă au cunoscut îmbunătăţiri semnificative. În rândul pieţelor de bunuri, pieţele bunurilor de consum cu mișcare rapidă – cum ar fi băuturile nealcoolice și pâinea, cerealele și pastele – care s-au descurcat bine în ediţiile precedente ale tabloului de bord, au pierdut teren faţă de alte pieţe de bunuri.
  • Piaţa serviciilor feroviare a urcat considerabil în clasamentul consumatorilor începând cu 2013. Piaţa energiei electrice nu corespunde pe deplin așteptărilor consumatorilor. Numeroase probleme există și pe pieţele telecomunicaţiilor. În aceste sectoare, daunele suferite de consumatori în ansamblu sunt cele mai mari din toate sectoarele analizate.
  • Mai mulţi consumatori au schimbat furnizorul, dar trecerea de la un furnizor la altul continuă să fie dificilă pe anumite pieţe. Pentru prima dată de la crearea tabloului de bord au fost analizate și motivele pentru care consumatorii nu își schimbă furnizorul. A reieșit că, în multe cazuri, consumatorii fie sunt îngrijoraţi că trecerea la alt furnizor ar putea fi dificilă, fie au încercat să treacă la alt furnizor, dar au întâlnit obstacole.

 

galerie foto

pietele serviciilor si bunurulor.jpg

Documente

Consumer markets scoreboard 126.88 KB 09.09.2016
Enterprise Europe Network

Constanţa 29/04

16°C

acum
vânt 22 kmh din NNE
vizibilitate 10 km

16°C

max

14°C

min

14°C

max

12°C

min

emis înCurs valutar BNR 29/04

EUR
4.9758
-0.01%
GBP
5.8200
+0.31%
USD
4.6438
+0.14%
IFR
4.9702
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic