Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Starea Uniunii 2017 - Pachetul Comerţ: Comisia prezintă o serie de iniţiative pentru o politică comercială echilibrată și progresistă

18.09.2017, Comisia Europeana

În 13 septembrie 2017, în discursul său anual privind starea Uniunii, președintele Jean-Claude Juncker a declarat: „Doresc să ne consolidăm agenda comercială europeană. Da, Europa este deschisă pentru comerţ, dar trebuie să existe reciprocitate, și anume să obţinem ceea ce oferim. Comerţul nu este ceva abstract. Comerţul înseamnă locuri de muncă și crearea de noi oportunităţi pentru întreprinderile europene, fie ele mari sau mici. Fiecare miliard de EUR în plus provenit din exporturi sprijină 14 000 de noi locuri de muncă în Europa. Comerţul înseamnă exportarea standardelor noastre, fie că este vorba de standarde sociale sau de mediu, ori de cerinţe în materie de protecţie a datelor sau de siguranţă alimentară.”

După discursul privind starea Uniunii pronunţat de președintele Jean-Claude Juncker, Comisia a prezentat astăzi un pachet important de propuneri în materie de comerţ și investiţii, având în vedere un program comercial progresist și ambiţios. Propunerile includ crearea unui cadru european de examinare pentru a se garanta că investiţiile străine directe nu compromit interesele strategice ale UE în ceea ce privește siguranţa și ordinea publică, precum și proiecte de mandate privind deschiderea unor negocieri comerciale cu Australia și cu Noua Zeelandă. În eforturile sale de transformare a politicii comerciale a UE în politica cea mai transparentă și mai favorabilă incluziunii la nivel mondial, Comisia a decis să creeze un grup consultativ privind acordurile comerciale ale UE și să publice, orice nouă propunere referitoare la mandate de negociere. În fine, propunerile includ un proiect de mandat privind începerea negocierilor pentru crearea unei instanţe multilaterale dedicate investiţiilor.

Principalele elemente ale pachetului de măsuri sunt următoarele:

  • O propunere privind un cadru european de examinare a investiţiilor străine directe. Acest cadru va garanta că investiţiile străine rămân o sursă majoră de creștere economică în UE, protejând, în același timp, interesele fundamentale ale UE. Propunerea legislativă este însoţită de un set de măsuri suplimentare care produc efecte imediate. Ele sunt detaliate într-o comunicare specială în care se prezintă necesitatea strategică a unei astfel de examinări.
  • Recomandările adresate Consiliului privind deschiderea de negocieri referitoare la acorduri comerciale cu Australia și cu Noua Zeelandă. Aceste acorduri ar urma să se bazeze pe acordurile recente încheiate cu succes cu ţări precum Canada, Vietnam, Singapore și Japonia, care au extins alianţa cu parteneri angajaţi în favoarea unor reguli progresiste în ceea ce privește comerţul mondial.
  • O recomandare adresată Consiliului privind deschiderea de negocieri în vederea stabilirii unei instanţe multilaterale pentru soluţionarea litigiilor în materie de investiţii. Această inovaţie majoră în materie de guvernanţă mondială ar fi încă un pas către o abordare mai transparentă, mai coerentă și mai corectă pentru a da curs reclamaţiilor întreprinderilor în cadrul acordurilor de protecţie a investiţiilor.
  • O transparenţă fără precedent: Odată cu publicarea proiectelor de mandate pentru acordurile comerciale bilaterale cu Australia și cu Noua Zeelandă, precum și pentru un acord multilateral privind soluţionarea litigiilor în materie de investiţii, Comisia a decis să publice de acum înainte toate recomandările sale de directive de negociere privind încheierea unor acorduri comerciale (cunoscute sub denumirea de mandate de negociere). În momentul transmiterii către Parlamentul European și către Consiliu, aceste documente vor fi trimise în mod automat, în paralel, tuturor parlamentelor naţionale și vor fi puse la dispoziţia publicului larg. Această măsură ar trebui să permită, încă de la început, o dezbatere amplă și incluzivă referitoare la acordurile prevăzute. Comisia solicită statelor membre să asigure implicarea părţilor interesate naţionale și regionale relevante în negocierile comerciale într-un stadiu cât mai incipient.
  • Crearea unui grup consultativ privind acordurile comerciale ale UE. Acest grup va permite Comisiei să coopereze cu societatea civilă și să colecteze mai ușor diferite idei și perspective de la un grup larg și echilibrat de părţi interesate, de la sindicate, de la organizaţii patronale și grupuri de consumatori, precum și de la alte organizaţii neguvernamentale. Crearea acestui grup reprezintă o continuare a eforturilor depuse de Comisie pentru ca politica comercială să devină mai transparentă și mai favorabilă incluziunii.

În cadrul aceluiaşi Pachetul Comerţ: Comisia Europeană propune un cadru de examinare a investiţiilor străine directe

Comisia Europeană a prezentat şi propuneri de creare a unui cadru european de examinare a investiţiilor străine directe în Uniunea Europeană. În paralel, Comisia va demara o analiză detaliată a fluxurilor de investiţii străine directe în UE și va institui un grup de coordonare cu statele membre pentru a contribui la identificarea preocupărilor și soluţiilor strategice comune în domeniul investiţiilor străine directe.

Vicepreședintele Jyrki Katainen a declarat: „UE este și va rămâne unul dintre cele mai deschise regimuri de investiţii din lume. Investiţiile străine directe reprezintă o sursă importantă de creștere economică, de locuri de muncă și de inovare. Cu toate acestea, nu putem ignora faptul că, în anumite cazuri, achiziţiile străine de companii pot fi în detrimentul intereselor noastre.”

Comisarul pentru comerţ al UE, Cecilia Malmström, a declarat: „Scopul propunerii noastre este de a menţine o Uniune Europeană deschisă la investiţiile străine, cu un cadru nediscriminatoriu, transparent și previzibil. Un cadru european de examinare a investiţiilor străine directe ne va permite să răspundem în mod colectiv și să apărăm interesele noastre europene strategice atunci când acestea sunt ameninţate.”

UE deţine unul dintre cele mai deschise regimuri de investiţii din lume. Deschiderea la investiţiile străine este de altfel consacrată în tratatele UE Cu toate acestea, în unele cazuri, investitorii străini ar putea încerca să achiziţioneze active strategice care să le permită să controleze sau să influenţeze companii europene ale căror activităţi sunt fundamentale pentru siguranţa și ordinea publică. Printre acestea se numără activităţi legate de exploatarea sau furnizarea de tehnologii, infrastructură și factori de producţie critici sau de informaţii sensibile. Achiziţiile în aceste domenii strategice efectuate de companii străine deţinute sau controlate de stat pot permite ţărilor terţe să folosească aceste active nu numai în detrimentul avansului tehnologic al UE, ci și pentru a pune în pericol siguranţa sau ordinea noastră publică.

Comisia propune un nou cadru legal care să permită Europei să își păstreze interesele esenţiale. Acesta include:

  • Un cadru european de examinare a investiţiilor străine directe de către statele membre din considerente de siguranţă sau de ordine publică; acesta prevede inclusiv obligaţii în materie de transparenţă, regula egalităţii de tratament în ceea ce privește investiţiile străine de origine diferită și obligaţia de a asigura căi de atac corespunzătoare în ceea ce privește deciziile adoptate în temeiul acestor mecanisme de revizuire.
  • Un mecanism de cooperare între statele membre și Comisie. Mecanismul poate fi activat atunci când o anumită investiţie străină în unul sau mai multe state membre poate aduce atingere siguranţei sau ordinii publice dintr-un alt stat membru.
  • O examinare efectuată de Comisia Europeană din considerente de siguranţă sau de ordine publică pentru cazurile în care investiţiile străine directe în statele membre pot afecta proiecte sau programe de interes pentru Uniune. Printre ele se numără proiecte și programe din domeniul cercetării (Orizont 2020), din domeniul spaţial (Galileo), al transporturilor (Reţele transeuropene de transport - TEN-T), al energiei (TEN-E) și al telecomunicaţiilor.

Noul cadru de examinare a investiţiilor la nivelul UE va garanta transparenţa și previzibilitatea pentru investitori și pentru guvernele naţionale. El se va baza pe mecanisme naţionale de revizuire deja existente în 12 state membre[1] și nu va afecta capacitatea statelor membre ale UE de a adopta noi mecanisme de revizuire sau de a rămâne fără astfel de mecanisme naţionale. În ceea ce privește deciziile privind investiţiile străine directe, cadrul european va menţine flexibilitatea necesară la nivel naţional. Statele membre au ultimul cuvânt în ceea ce privește examinarea investiţiilor.

Propunerea de regulament privind examinarea investiţiilor străine directe în UE are nevoie de aprobarea Parlamentului European și a statelor membre ale UE în cadrul Consiliului (procedură legislativă ordinară). Prin urmare, pentru a nu pierde timpul, Comisia Europeană propune, în paralel, adoptarea imediată a două măsuri suplimentare.

În primul rând, Comisia va institui un grup de coordonare privind investiţiile străine directe, care va acoperi toate aspectele incluse în domeniul de aplicare al propunerii de regulament privind examinarea, dar care va constitui, de asemenea, un forum pentru dezbateri mai ample. Sfera largă de competenţe a acestui grup va include și identificarea sectoarelor și a activelor cu implicaţii strategice din punctul de vedere al siguranţei, al ordinii publice și/sau al controlului activelor critice la nivel naţional, transfrontalier sau european. Grupul va fi prezidat de Comisie și va fi alcătuit din reprezentanţi ai tuturor statelor membre.

El va face schimb de informaţii și de bune practici, precum și de analize privind investiţiile străine directe. Grupul va dezbate chestiuni de interes comun, cum ar fi subvenţiile și alte practici utilizate de ţările terţe care facilitează achiziţiile strategice.

În al doilea rând, până la sfârșitul anului 2018, Comisia va efectua o analiză aprofundată a fluxurilor de investiţii străine directe din UE, concentrându-se pe sectoare (energie, spaţiu, transporturi) și active (tehnologii-cheie, infrastructură critică, date sensibile) strategice, al căror control poate suscita preocupări din punctul de vedere al siguranţei sau al ordinii publice. Acest lucru este valabil, în special, atunci când investitorul este deţinut sau controlat de o ţară terţă sau beneficiază de importante subvenţii de stat. În cooperare cu statele membre, Comisia va colecta date detaliate, va analiza tendinţe și va evalua impactul investiţiilor, inclusiv prin intermediul unor studii de caz.

Enterprise Europe Network

Constanţa 05/05

17°C

acum
vânt 14 kmh din ESE
vizibilitate 10 km

16°C

max

10°C

min

16°C

max

10°C

min

emis înCurs valutar BNR 02/05

EUR
4.9764
+0.01%
GBP
5.8180
-0.02%
USD
4.6500
+0.30%
IFR
4.9759
+0.11%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic