Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Piața unică digitală: Noi norme europene menite să îmbunătățească echitatea practicilor comerciale de pe platformele online

p2b_-_image_-_website_001_41708_1.jpeg

15.02.2019

Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană au ajuns ă la un acord politic cu privire la primele norme menite să creeze un mediu de afaceri echitabil, transparent și previzibil pentru întreprinderi și comercianți atunci când utilizează platformele online.

Printre beneficiarii noilor norme convenite se numără comercianții care vând online prin intermediul piețelor de comerț electronic, hotelurile care utilizează platforme de rezervare a cazării sau dezvoltatorii de aplicații. Noul regulament va crea un mediu comercial online mai previzibil și mai transparent și va oferi noi posibilități de soluționare a litigiilor și a plângerilor.

Dat fiind că fac parte din Strategia privind piața unică digitală, noile norme se vor aplica întregii economii a platformelor online din UE – în UE sunt active aproximativ 7 000 de platforme și piețe online – printre care se numără atât giganți mondiali, cât și întreprinderi nou-înființate foarte mici, dar care negociază adesea de pe o poziție de superioritate cu întreprinderile utilizatoare. Anumite dispoziții, mai ales cele privind transparența ierarhizării rezultatelor, se vor aplica și motoarelor de căutare.

Vicepreședintele pentru piața unică digitală, Andrus Ansip, a declarat: „Acordul  actual marchează un punct de cotitură pentru piața unică digitală și va aduce beneficii pentru milioane de societăți comerciale europene care apelează la platformele digitale pentru a găsi clienți. Obiectivul nostru este de a scoate în afara legii unele dintre practicile cele mai neloiale și de a crea un standard în materie de transparență, păstrând în același timp avantajele importante oferite de platformele online atât consumatorilor, cât și întreprinderilor.”

Comisarul pentru economie digitală și societate digitală, Mariya Gabriel, a adăugat: „Aceste norme sunt primele de acest tip adoptate vreodată în lume și stabilesc un echilibru just între stimularea inovării și protejarea valorilor noastre europene. Vor îmbunătăți relațiile dintre întreprinderi și platforme, care vor deveni mai echitabile și mai transparente, ceea ce va oferi, în cele din urmă, avantaje importante pentru consumatori. Vom monitoriza îndeaproape evoluția acestui domeniu, nu în ultimul rând prin intermediul Observatorului privind economia platformelor online.”

Potrivit unui sondaj Eurobarometru, aproape jumătate (42 %) din întreprinderile mici și mijlocii din UE au declarat că apelează la piețele online pentru a-și vinde produsele și serviciile. Dintr-o evaluare a impactului efectuată de Comisie ca etapă prealabilă a propunerilor sale reiese că aproape 50 % din întreprinderile europene care desfășoară activități pe platforme întâmpină probleme. Aproximativ 38 % din problemele legate de relațiile contractuale rămân nerezolvate, iar 26 % sunt soluționate, dar cu dificultăți; pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde EUR.

În special întreprinderile mici vor avea imediat următoarele beneficii:

1.    Interzicerea anumitor practici neloiale:

  • Conturile acestor întreprinderi nu vor mai putea fi suspendate brusc și fără justificări. Noile norme vor împiedica platformele digitale să suspende sau să închidă conturile vânzătorilor fără a oferi justificări clare și posibilități de a contesta astfel de decizii. Platforma va trebui, de asemenea, să redeschidă conturile vânzătorilor în cazul în care le-au suspendat din greșeală.
  • Termenele de utilizare vor fi simple și inteligibile, iar modificările vor fi notificate în prealabil. Termenele și condițiile trebuie să fie ușor accesibile și formulate într-un limbaj simplu și inteligibil. Modificările aduse termenelor și condițiilor vor trebui notificate cu cel puțin 15 zile înainte de a deveni aplicabile, pentru a le permite întreprinderilor să își adapteze activitatea în consecință. Dacă modificările necesită adaptări complexe, vor trebui notificate cu mai mult timp înainte de a deveni aplicabile.

2.    Un climat de transparență sporită pe platformele online:

  • Ierarhizarea va fi transparentă. Piețele de comerț electronic și motoarele de căutare trebuie să comunice principalii parametri utilizați pentru a ierarhiza bunurile și serviciile în rezultatele căutării de pe site-urile lor, astfel încât vânzătorii să poată înțelege în ce mod își pot optimiza prezența. Normele sunt menite să vină în ajutorul vânzătorilor, dar fără a face posibilă inducerea în eroare a consumatorilor cu privire la sistemului de ierarhizare.
  • Obligația de informare cu privire la o serie de practici comerciale Unele platforme online nu numai că „constituie” piața, dar sunt, în același timp, și vânzători pe aceeași piață. În conformitate cu noile norme privind transparența, platformele trebuie să facă public, în mod exhaustiv, orice avantaj acordat produselor proprii față de celelalte produse. De asemenea, platformele trebuie să divulge datele pe care le colectează și modul în care le utilizează, în special modul în care aceste date sunt partajate cu parteneri de afaceri ai acestora. În ceea ce privește datele cu caracter personal, se aplică normele Regulamentului general privind protecția datelor.

3.    Se vor pune la dispoziție noi căi de soluționare a litigiilor:

În prezent, în caz de probleme, în numeroase situații vânzătorii au mâinile legate, neavând posibilitatea de a contesta sau de a soluționa plângerile. Noile norme vor schimba lucrurile.

  • Toate platformele trebuie să instituie sisteme interne de soluționare a plângerilor pentru a furniza asistență întreprinderilor utilizatoare. De această obligație vor fi scutite numai platformele cele mai mici ca personal sau cifră de afaceri.
  • Platformele vor trebui să ofere întreprinderilor mai multe opțiuni pentru a rezolva eventualele probleme, prin intermediul unor mediatori. Datorită acestor măsuri, din ce în ce mai multe litigii vor putea fi soluționate pe cale extrajudiciară, întreprinderile economisind astfel timp și bani.

4.    Asigurarea aplicării legii:

  • Asociațiile de întreprinderi vor avea posibilitatea de a acționa în justiție platformele pentru a pune capăt încălcărilor normelor. Această măsură le va ajuta să își depășească teama de represalii și va contribui la reducerea cheltuielilor pe care le-ar fi suportat întreprinderile dacă ar fi introdus cu titlu individual o acțiune în justiție pentru nerespectarea noilor norme.. Mai mult, statele membre vor putea desemna, dacă vor dori acest lucru, autorități publice cu competențe de aplicare a legii, iar întreprinderile vor putea apela la aceste autorități.

Etapele următoare

Noile norme vor intra în vigoare la 12 luni de la adoptare și publicare și vor fi revizuite în termen de 18 ani de la această dată, astfel încât să țină pasul cu această piață aflată într-o evoluție rapidă. De asemenea, UE a înființat Observatorul privind economia platformelor online, care va avea sarcina de a monitoriza evoluția pieței și punerea în aplicare efectivă a normelor.

Enterprise Europe Network

Constanţa 18/04

9°C

acum
vânt 18 kmh din VNV
vizibilitate 10 km

12°C

max

8°C

min

11°C

max

7°C

min

emis înCurs valutar BNR 17/04

EUR
4.9754
-0.02%
GBP
5.8294
+0.02%
USD
4.6739
-0.17%
IFR
4.9702
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic