Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Antitrust: Comisia a publicat raportul final privind ancheta în sectorul comerţului electronic

16.05.2017

Raportul final al Comisiei Europene privind ancheta în sectorul comerţului electronic  a identificat o serie de practici comerciale care ar putea restrânge concurenţa. Acest raport îi permite Comisiei să își concentreze eforturile asupra asigurării respectării normelor antitrust ale UE pe pieţele comerţului electronic și a încurajat deja numeroase societăţi să își revizuiască practicile.

Doamna comisar Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei, a declarat: „Anumite practici ale societăţilor pe pieţele comerţului electronic pot restrânge concurenţa prin limitarea în mod nejustificat a modalităţilor de distribuire a produselor pe întreg teritoriul UE. Raportul nostru confirmă acest lucru. Restricţiile respective ar putea limita posibilităţile de alegere ale consumatorilor și ar putea împiedica aplicarea unor preţuri mai mici în tranzacţiile online. În același timp, considerăm că este necesar să se asigure un echilibru între interesele comercianţilor cu amănuntul online și ale celor care își desfășoară activitatea în magazine tradiţionale, aceasta fiind în avantajul consumatorilor. Constatările noastre ne ajută să ne concentrăm asupra asigurării respectării normelor UE în materie de concurenţă pe pieţele comerţului electronic”.

Unul dintre principalele obiective ale Strategiei Comisiei privind piaţa unică digitală este acela de a asigura un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii. Ancheta în sectorul comerţului electronic completează propunerile legislative ale Comisiei în această privinţă. Obiectivul acestei anchete sectoriale a fost de a permite Comisiei să identifice eventuale aspecte problematice în materie de concurenţă pe pieţele europene ale comerţului electronic.

Raportul publicat  în 10 mai 2017,  prezintă constatările finale ale Comisiei, ţinând seama de observaţiile primite în legătură cu raportul preliminar din septembrie 2016 și confirmă, în mare măsură, concluziile acestui raport preliminar.

Ancheta sectorială a oferit informaţii esenţiale asupra acestei chestiuni și îi va permite Comisiei să își concentreze eforturile asupra asigurării respectării normelor antitrust ale UE pe pieţele europene ale comerţului electronic, ceea ce va implica și iniţierea de noi investigaţii antitrust. Comisia a iniţiat deja, în februarie 2017, trei investigaţii separate referitoare la practicile tarifare din domeniul cazărilor pentru concedii, al distribuţiei de jocuri video pe calculator și al produselor electronice de larg consum care pot limita concurenţa.

În plus, ancheta sectorială a încurajat societăţile să își revizuiască din proprie iniţiativă practicile comerciale. Acest lucru îi poate ajuta pe consumatori să achiziţioneze mai ușor produse la nivel transfrontalier și să beneficieze de preţuri mai mici și de posibilitatea de a alege dintr-o paletă mai largă de comercianţi cu amănuntul. Comisia este la curent cu faptul că mai multe întreprinderi din sectorul confecţiilor – Mango (aparţinând Punto Fa), Oysho și Pull & Bear (ambele aparţinând Inditex), precum și Dorothy Perkins și Topman (ambele aparţinând Arcadia) – dar și din alte sectoare ale comerţului cu amănuntul (De Longhi, producător de mașini de cafea și Manfrotto, producător de echipament foto) și-au revizuit practicile și salută atitudinea acestora.

O interpretare coerentă a normelor UE în materie de concurenţă în ceea ce privește practicile legate de comerţul electronic este esenţială pentru întreprinderi atunci când acestea își elaborează strategiile de distribuţie în UE. Pentru a realiza această coerenţă, Comisia va extinde, pe baza constatărilor anchetei sectoriale, dialogul cu autorităţile naţionale din domeniul concurenţei în cadrul Reţelei europene în domeniul concurenţei cu privire la măsurile de punere în aplicare a regulilor în sectorul comerţului electronic. O mai bună punere în aplicare a regulilor de către Comisie va oferi, de asemenea, părţilor interesate orientări cu privire la anumite practici legate de comerţul electronic.

Principalele constatări

Bunurile de consum

Raportul confirmă faptul că dezvoltarea comerţului electronic din ultimul deceniu și, în special, transparenţa preţurilor practicate online și concurenţa la nivelul acestora, au avut un impact semnificativ asupra strategiilor de distribuţie ale societăţilor și asupra comportamentului consumatorilor. Rezultatele finale ale anchetei sectoriale evidenţiază următoarele tendinţe ale pieţei:

  • În ultimii zece ani, o mare parte din producători au decis să își vândă produsele în mod direct consumatorilor, prin intermediul propriilor magazine online de vânzare cu amănuntul, intrând astfel din ce în ce mai mult în concurenţă cu distribuitorii lor.
  • Utilizarea pe scară din ce în ce mai largă a sistemelor de distribuţie selectivă, în care produsele pot fi vândute doar de vânzători autorizaţi preselectaţi, le permite producătorilor să își controleze mai bine reţelele de distribuţie, în special în ceea ce privește calitatea distribuţiei, dar și în ceea ce privește preţurile practicate.
  • Utilizarea sporită a restricţiilor contractuale pentru a controla mai bine distribuţia produselor. În funcţie de modelul și de strategia de afaceri, aceste restricţii se pot prezenta sub diverse forme, de exemplu, restricţii legate de stabilirea preţurilor, interzicerea accesului pe piaţă (pe platforme), restricţii privind utilizarea instrumentelor de comparare a preţurilor și excluderea din reţelele de distribuţie a actorilor care își desfășoară activitatea doar online.

Unele dintre aceste practici pot fi justificate, de exemplu atunci când vizează sporirea calităţii distribuţiei unui produs. Însă altele îi pot împiedica în mod nejustificat pe consumatori să beneficieze de o paletă mai largă de produse și de preţuri mai mici în cadrul comerţului electronic, ceea ce justifică măsurile luate de Comisie pentru asigurarea respectării normelor UE în materie de concurenţă.

Conţinutul digital

Rezultatele anchetei sectoriale confirmă faptul că pentru furnizorii de conţinut digital este esenţial ca titularii de drepturi de autor să le pună la dispoziţie licenţe de utilizare, acest lucru fiind și un factor determinant al nivelului concurenţei de pe piaţă.

Raportul atrage atenţia asupra anumitor practici de acordare a licenţelor care ar putea îngreuna apariţia unor noi modele de afaceri și servicii online. Orice evaluare a acestor practici de acordare a licenţelor în conformitate cu normele UE în materie de concurenţă trebuie, totuși, să ia în considerare caracteristicile industriei conţinutului.
Una dintre principalele concluzii ale anchetei sectoriale este că aproape 60 % din furnizorii de conţinut digital care au participat la anchetă au convenit prin contract cu titularii de drepturi să recurgă la geoblocare.

Furnizorii de conţinut pot recurge la geoblocare din motive justificate în mod obiectiv, de exemplu pentru a regla chestiuni legate de TVA sau pentru a respecta anumite dispoziţii juridice de interes public. Comisia a propus deja acte legislative al căror scop este să garanteze faptul că acei consumatori care doresc să achiziţioneze produse și servicii dintr¬o altă ţară din UE, fie online, fie în persoană, nu fac obiectul niciunei discriminări în materie de acces la preţuri, de condiţii de vânzare sau de plată, cu excepţia cazurilor în care acest lucru se justifică în mod obiectiv dintr-un motiv specific. De asemenea, Comisia a prezentat propuneri referitoare la modernizarea normelor UE privind drepturile de autor, în special pentru a spori accesul la conţinut audiovizual online la nivel transfrontalier, dar ţinând seama, în același timp, de rolul important pe care îl deţine exploatarea teritorială a conţinutului audiovizual în modelul de finanţare a sectorului audiovizual european. Ambele propuneri sunt în prezent în curs de negociere cu Parlamentul European și Consiliul.

Orice măsură de asigurare a respectării normelor din domeniul concurenţei luată în legătură cu geoblocarea ar trebui să se bazeze pe o evaluare specifică fiecărui caz, care să includă și o analiză a posibilelor justificări pentru restricţiile identificate.

Context

Comisia a iniţiat ancheta în sectorul comerţului electronic în mai 2015, în cadrul Strategiei privind piaţa unică digitală. În cursul anchetei, Comisia a colectat dovezi de la aproape 1 900 de societăţi comerciale care își desfășoară activitatea în comerţul electronic de bunuri de consum și de conţinut digital și a analizat aproximativ 8 000 de contracte de distribuţie și de acordare de licenţe.

Enterprise Europe Network

Constanţa 05/05

7°C

acum
vânt 14 kmh din NNE
vizibilitate 10 km

14°C

max

7°C

min

16°C

max

10°C

min

emis înCurs valutar BNR 02/05

EUR
4.9764
+0.01%
GBP
5.8180
-0.02%
USD
4.6500
+0.30%
IFR
4.9759
+0.11%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic