Procedura de refuz la plată în UE - SEE
03.03.2014
Procedura de refuz la plată în UE / SEE - o soluţie pentru a obţine banii înapoi, atunci când un comerciant nu vă respectă drepturile de consumator.
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor primește un număr mare de reclamaţii transfrontaliere în fiecare an de la consumatori ale căror drepturi nu sunt respectate, în special atunci când fac cumpărături on-line.
Un nou raport al Reţelei ECC realizează o radiografie a drepturilor și alternativelor consumatorilor în statele membre ale UE / SEE în ceea ce privește dreptul de a primi sumele plătite comercianţilor înapoi de la banca emitentă a cardului bancar printr-o procedură de refuz la plată.
Constatările din raport au indicat că cele mai multe ţări au o procedură similară pentru consumatori care le permite realizarea unui refuz la plată și, de asemenea, că există și organisme de soluţionare alternativă a disputelor care ar putea soluţiona problemele apărute. Există, de asemenea, posibilitatea de a lua legătura cu FIN-NET (Reţeaua organismelor de soluţionare alternativă a disputelor în domeniul serviciilor financiare) pentru informaţii legate de transmiterea unei reclamaţii atunci când litigiul este transfrontalier.
În toate statele membre, consumatorii au dreptul la restituire în caz de plăţi neautorizate, dar aceștia sunt obligaţi să ia toate măsurile rezonabile pentru a-și păstra datele personale privind cardul bancar în condiţii de siguranţă. Atunci când cumpără produse cu un card de credit, în cele mai multe ţări / situaţii, consumatorii vor avea dreptul de a primi banii înapoi în cazul în care comerciantul nu le respectă drepturile.
Printre motivele de a apela la bancă pentru o rambursare se pot număra cazurile în care comerciantul nu respectă drepturile consumatorilor de retragere sau de anulare a contractului, cazurile în care comerciantul a dat faliment sau cele în care au avut loc tranzacţii neautorizate. Refuzul la plată ar putea fi singura soluţie rămasă pentru a primi banii înapoi, fără a apela la instanţă.
Consumatorii pot solicita refuz la plată bazat pe legislaţia UE / SEE, legislaţia naţională și normele de funcţionare a băncilor. În cazul plăţilor neautorizate, drepturile sunt mai limitate în cazul în care a fost utilizat codul PIN, deși proba neglijenţei grave sau comportamentului fraudulos cade în sarcina emitentului cardului de credit.
Sfaturi pentru consumatori:
- Trimiteţi, în primul rând, o plângere scrisă comerciantului pentru a încerca să rezolvaţi problema.
- În cazul în care comerciantul nu răspunde / este în stare de faliment / respinge cererea, trimiteţi o plângere scrisă emitentului cardului de credit / băncii.
- În cazul în care emitentul cardului de credit / banca respinge cererea, trimiteţi cazul organismului de soluţionare alternative a disputelor / mediatorilor, dacă aceștia există.
- În toate aceste cazuri trebuie să acţionaţi rapid deoarece este posibil să se aplice un termen limită.
Informatii suplimentare:
Centrul European al Consumatorilor din România
Str. Maior Aviator Ștefan Sănătescu nr. 44,et. 1, ap. 2, Sector 1, București, RO-011478,
E-mail :office@eccromania.ro
Tel: 021.315.71.49