Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Impozitarea economiei digitale: Comisia propune noi măsuri menite să garanteze că toate companiile plătesc impozite corecte în UE

22.03.2018

Comisia Europeană a propus noi norme menite să garanteze că activităţile comerciale digitale sunt impozitate într-un mod corect și favorabil creșterii economice în UE. Prin adoptarea acestor măsuri, UE va deveni lider mondial în ceea ce privește conceperea unor reglementări fiscale adaptate la economia modernă și la era digitală.Creșterea explozivă din ultimii ani a numărului de companii din sectorul digital, precum societăţile care gestionează platforme de comunicare socială, platformele colaborative și furnizorii de conţinut online, a contribuit foarte mult la creșterea economică din UE.

Normele fiscale actuale nu au fost concepute însă pentru a răspunde nevoilor companiilor care își desfășoară activitatea pe scară mondială sau în mediul virtual ori care au o prezenţă fizică neglijabilă sau doar o prezenţă digitală. Schimbarea a fost dramatică: nouă din companiile aflate în top 20 la nivel mondial în funcţie de capitalizarea bursieră sunt în prezent digitale, faţă de o companie din 20 în urmă cu zece ani. Provocarea constă în a fructifica din plin această tendinţă, asigurând totodată o contribuţie corectă la impozite din partea companiilor din sectorul digital. În caz contrar, există un risc real la adresa veniturilor publice ale statelor membre: companiile din sectorul digital sunt supuse în prezent unei cote de impozitare medii efective egală cu jumătate din cea aplicată economiei tradiţionale din UE.

Propunerile prezentate astăzi răspund eforturilor depuse de statele membre pentru a găsi soluţii permanente și durabile care să asigure o contribuţie corectă la veniturile fiscale din partea companiilor care își desfășoară activitatea în mediul online, dând astfel curs și apelului urgent al liderilor UE din luna octombrie 2017. Normele fiscale actuale nu reglementează profiturile realizate din activităţi profitabile precum vânzarea datelor și a conţinuturilor generate de utilizatori. Statele membre au început încet-încet să caute, în mod unilateral, soluţii rapide de impozitare a activităţilor digitale, ceea ce creează probleme juridice și incertitudine fiscală pentru mediul de afaceri. Numai printr-o abordare coordonată se poate garanta că economia digitală este impozitată într-un mod corect, sustenabil și favorabil creșterii economice.

Două propuneri legislative distincte prezentate astăzi de Comisie vor avea ca rezultat o impozitare mai corectă a activităţilor digitale în UE:

  • Prima iniţiativă urmărește să facă o reformă a normelor în materie de impozit pe profit, astfel încât profiturile să fie înregistrate și impozitate acolo unde companiile au o interacţiune semnificativă cu utilizatorii prin canalele digitale. Aceasta este soluţia pe termen lung preferată de Comisie.
  • Cea de-a doua propunere răspunde apelurilor primite din partea mai multor state membre în ceea ce privește instituirea unui impozit intermediar care să acopere principalele activităţi digitale care, în prezent, nu sunt deloc impozitate în UE.

Pachetul prezentat astăzi prevede o abordare coerentă a UE în privinţa unui sistem de impozitare a economiei digitale care sprijină piaţa unică digitală și care va servi drept punct de pornire pentru discuţiile internaţionale menite să soluţioneze problema la nivel mondial.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele pentru moneda euro și dialog social, a declarat: „Digitalizarea aduce nenumărate beneficii și oportunităţi, însă necesită și o adaptare a normelor și a sistemelor noastre tradiţionale. Am prefera să dispunem de norme convenite la nivel mondial, inclusiv la nivelul OCDE. Însă valoarea profiturilor care scapă în prezent neimpozitate este de neacceptat. Trebuie să ne aducem de urgenţă normele fiscale în secolul al XXI-lea, recurgând la o nouă soluţie cuprinzătoare și orientată către viitor”.

Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice și financiare, impozitare și vamă, a adăugat: „Economia digitală este o mare oportunitate pentru Europa, iar Europa este, la rândul său, o mare sursă de venituri pentru firmele din domeniul digital. Această situaţie reciproc avantajoasă ridică însă probleme juridice și fiscale. Normele noastre care datează de dinainte de apariţia internetului nu permit statelor membre să impoziteze companiile din domeniul digital care își desfășoară activitatea în Europa atunci când acestea nu sunt prezente fizic aici sau când prezenţa lor fizică este neglijabilă. Această situaţie este ca o gaură neagră tot mai mare pentru statele membre, întrucât baza fiscală se deteriorează. Toate acestea sunt motivele pentru care propunem astăzi un nou standard juridic, dar și un impozit intermediar pe activităţile digitale.”

Propunerea 1: O reformă comună a normelor UE în materie de impozit pe profit pentru activităţile digitale

Această propunere va permite statelor membre să impoziteze profiturile generate pe teritoriile lor, chiar și în cazul în care o companie nu are o prezenţă fizică acolo. Noile norme vor garanta o contribuţie la finanţele publice din partea companiilor online egală cu cea a companiilor tradiţionale cu prezenţă fizică.

Se va considera că o platformă digitală are o „prezenţă digitală” impozabilă sau un sediu permanent virtual într-un stat membru dacă îndeplinește unul dintre următoarele criterii:

  • veniturile anuale ale companiei într-un stat membru depășesc pragul de 7 milioane de euro;
  • compania are peste 100 000 de utilizatori într-un stat membru într-un an fiscal;
  • într-un an fiscal, se încheie peste 3 000 de contracte comerciale de servicii digitale între compania respectivă și utilizatorii comerciali.

Noile norme vor schimba și modul în care sunt repartizate profiturile către statele membre, astfel încât să se reflecte mai bine felul în care companiile pot crea valoare online: de exemplu, în funcţie de locul în care se află utilizatorul în momentul consumului.

În fine, noul sistem asigură o legătură reală între locul în care sunt realizate profiturile digitale și locul în care sunt impozitate. Măsura ar putea fi inclusă, în cele din urmă, în sfera bazei fiscale consolidate comune a societăţilor (CCCTB) – iniţiativa propusă deja de Comisie pentru repartizarea profiturilor marilor grupuri multinaţionale într-un mod care să reflecte mai bine locul unde se creează valoarea.

Propunerea 2: Un impozit intermediar pe anumite venituri provenite din activităţi digitale

Acest impozit intermediar garantează că activităţile care în prezent nu sunt impozitate efectiv vor începe să genereze venituri imediate pentru statele membre. Astfel, se va putea evita luarea unor măsuri unilaterale de impozitare a activităţilor digitale în anumite state membre, situaţie care ar putea conduce altfel la o mare diversitate de soluţii naţionale în prejudiciul pieţei unice.

Spre deosebire de reforma comună, la nivelul UE, a normelor fiscale de bază, acest impozit indirect ar urma să se aplice veniturilor obţinute din anumite activităţi digitale care nu intră deloc sub incidenţa actualului cadru fiscal. Acest sistem se va aplica doar cu titlu provizoriu, până la finalizarea reformei globale și până la integrarea deplină a unor mecanisme care să reducă posibilitatea dublei impuneri.

Acest impozit se va aplica veniturilor obţinute din activităţi în cazul cărora utilizatorii joacă un rol major în crearea de valoare și care sunt cel mai greu de reglementat prin normele fiscale actuale, cum ar fi veniturile obţinute din:

  • vânzarea de spaţiu publicitar online;
  • activităţi de intermediere digitală care permit utilizatorilor să interacţioneze cu alţi utilizatori și care pot mijloci vânzarea de bunuri și servicii între aceștia;
  • vânzarea de date generate pe baza informaţiilor furnizate de utilizatori.

Veniturile fiscale vor fi colectate de statele membre în care sunt situaţi utilizatorii și se vor aplica numai companiilor cu venituri totale anuale de 750 de milioane de euro la nivel mondial și de 50 de milioane de euro la nivelul UE. În acest mod se poate asigura că întreprinderile mai mici nou înfiinţate și în curs de extindere rămân scutite de această sarcină. Dacă impozitul se va aplica la o cotă de 3 %, se estimează că statele membre ar putea obţine venituri anuale de 5 miliarde de euro.

Următoarele etape

Propunerile legislative vor fi înaintate Consiliului spre adoptare și Parlamentului European spre consultare. În același timp, UE va continua să participe în mod activ la discuţiile purtate la nivel mondial pe tema impozitării economiei digitale în cadrul G20/OCDE și să insiste asupra adoptării unor soluţii internaţionale ambiţioase.

Enterprise Europe Network

Constanţa 29/03

21°C

acum
vânt 29 kmh din V
vizibilitate 10 km

21°C

max

13°C

min

15°C

max

10°C

min

emis înCurs valutar BNR 28/03

EUR
4.9730
+0.04%
GBP
5.8167
+0.35%
USD
4.6085
+0.42%
IFR
4.9683
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic