Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Drepturi sporite pentru utilizatorii reţelelor sociale în UE

19.02.2018

Facebook, Twitter și Google+ au operat o serie de modificări la nivelul clauzelor de furnizare a serviciilor, în urma solicitărilor Comisiei Europene de respectare a normelor UE privind protecţia consumatorilor. Cu toate acestea, modificările publicate joi, 15 februarie, asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerinţelor prevăzute de legislaţia UE.

Societăţile care gestionează platforme de comunicare socială trebuie să facă mai mult pentru a se conforma solicitărilor de a respecta normele UE privind protecţia consumatorilor, formulate de Comisia Europeană și de autorităţile pentru protecţia consumatorilor din statele membre în luna martie a anului trecut.

Peste un sfert de miliard de consumatori din UE care utilizează platforme de comunicare socială vor beneficia deja de aceste modificări: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiţi să renunţe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online, vor putea să depună plângeri în Europa, și nu în California, iar platformele își vor asuma partea de responsabilitate care le revine faţă de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline. Cu toate acestea, modificările asigură numai într-o anumită măsură respectarea cerinţelor prevăzute de legislaţia UE privind protecţia consumatorilor.

Věra Jourová, comisarul european pentru justiţie, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate și în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecţia consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităţilor naţionale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăţi sporesc siguranţa platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate și ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de «noi avantaje pentru consumatori»: normele UE privind protecţia consumatorilor ar trebui să fie respectate și, dacă aceste societăţi nu se conformează, ele ar trebui să fie sancţionate.”

În timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitările formulate de autorităţile de protecţie a consumatorilor, Facebook și, mai ales, Twitter au răspuns doar parţial chestiunilor importante legate de răspunderea lor și de modul în care utilizatorii sunt informaţi cu privire la eventuala eliminare a conţinutului sau la rezilierea contractului.

În ceea ce privește „procedura de notificare și de acţiune” utilizată de autorităţile de protecţie a consumatorilor pentru a raporta conţinutul ilegal și a solicita eliminarea acestuia, modificările aduse de unele societăţi sunt insuficiente. În timp ce Google+ a instituit un protocol și a prevăzut termene pentru tratarea cererilor, Facebook și Twitter doar au fost de acord să pună la dispoziţie o adresă de e-mail specială pe care autorităţile naţionale o pot utiliza pentru a notifica încălcările, fără să se angajeze că vor trata aceste cereri în anumite termene.

Ca urmare a numărului mare de plângeri din partea consumatorilor, care au fost ţinta unor fraude sau înșelătorii atunci când au utilizat aceste site-uri și, de asemenea, au fost supuși unor clauze de furnizare a serviciilor care nu respectă legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, în luna martie 2016 a fost lansată o acţiune de asigurare a respectării legislaţiei.

De atunci, operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice:

  • clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea reţelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor;
  • clauzele care le impun consumatorilor să renunţe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online;
  • clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanţă judecătorească din statul lor membru de reședinţă și impun, în schimb, aplicarea legislaţiei din California;
  • clauza prin care platforma este eliberată de obligaţia de a identifica mesajele cu caracter comercial și conţinutul sponsorizat.
  • Societăţile s-au angajat să pună în aplicare modificările clauzelor lor de utilizare a serviciilor în toate versiunile lingvistice în primul trimestru al anului 2018.

Etapele următoare

Astfel cum s-a menţionat deja în Comunicarea privind combaterea conţinutului online ilegal publicată în septembrie 2017, Comisia se așteaptă ca platformele online să identifice și să elimine rapid și în mod proactiv conţinutul online ilegal, precum și să prevină reapariţia acestuia. Comisia pregătește în prezent acţiunile ulterioare acestei comunicări.

Autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor și Comisia vor monitoriza punerea în aplicare a modificărilor promise și vor utiliza în mod activ procedura de notificare și de acţiune pusă la dispoziţie de societăţi. Acestea se vor concentra mai ales pe conţinutul comercial ilegal privind abonamentele nedorite și alte tipuri de înșelătorii. În plus, este posibil ca autorităţile să ia măsuri atunci când acest lucru va fi necesar, inclusiv măsuri de asigurare a respectării legislaţiei.

Comisia va prezenta în luna aprilie documentul intitulat „Noi avantaje pentru consumatori”. Această reformă va propune modernizarea legislaţiei în vigoare privind protecţia consumatorilor și asigurarea aplicării adecvate a acesteia.

Documente

Overview of changes 187.68 KB 19.02.2018
Enterprise Europe Network

Constanţa 29/03

15°C

acum
vânt 18 kmh din V
vizibilitate 10 km

19°C

max

13°C

min

15°C

max

10°C

min

emis înCurs valutar BNR 28/03

EUR
4.9730
+0.04%
GBP
5.8167
+0.35%
USD
4.6085
+0.42%
IFR
4.9683
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic