Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Studiul privind impactul programului Erasmus confirmă că programul de schimb de studenţi al Uniunii crește capacitatea de inserţie profesională și mobilitatea profesională

23.09.2014, Comisia Europeană

Tinerii care studiază sau participă la activităţi de formare în străinătate nu numai că dobândesc cunoștinţe în anumite discipline, ci își consolidează anumite competenţe transversale cheie care sunt foarte apreciate de angajatori. Un nou studiu privind impactul programului Erasmus al Uniunii Europene, care vizează schimbul de studenţi, demonstrează că absolvenţii cu experienţă internaţională au șanse mult mai bune pe piaţa forţei de muncă. Probabilitatea ca ei să fie afectaţi de șomajul de lungă durată este redusă la jumătate, în comparaţie cu tinerii care nu au studiat sau nu au participat la activităţi de formare în străinătate; la cinci ani după absolvire, rata șomajului lor este mai mică cu 23 %. Studiul, realizat de experţi independenţi, este cel mai mare de acest fel și se bazează pe feedback-ul primit de la aproape 80 000 de respondenţi, printre care s-au numărat studenţi și întreprinderi.

Concluziile studiului privind impactul programului Erasmus sunt extrem de importante, date fiind nivelurile inacceptabil de ridicate ale șomajului în rândul tinerilor în UE. Mesajul este clar: dacă studiezi sau participi la activităţi de formare în străinătate, ai mai multe șanse să îţi îmbunătăţești perspectivele de a găsi un loc de muncă. Noul program Erasmus+ va oferi burse UE pentru patru milioane de persoane în perioada 2014-2020,permiţându-le să vadă cum se trăiește într-o altă ţară, prin intermediul studiilor, al formării, al activităţilor de predare și al voluntariatului”, a declarat Androulla Vassiliou, comisar european pentru educaţie, cultură, multilingvism și tineret.

Noul studiu arată că, în luarea unei decizii de recrutare, 92 % dintre angajatori caută anumite trăsături de personalitate pe care programul le dezvoltă, precum toleranţa, încrederea, abilităţile de soluţionare a problemelor, curiozitatea, cunoașterea propriilor puncte forte/puncte slabe și hotărârea. Testele administrate înainte și după perioada schimbului arată că studenţii care participă la programul Erasmus obţin scoruri mai mari pentru aceste trăsături de personalitate, chiar înainte de a participa la program, iar până în momentul în care se întorc, diferenţa dintre scorurile obţinute de ei și scorurile obţinute de ceilalţi studenţi crește în medie cu 42 %.

Studenţii care beneficiază de finanţare prin programul Erasmus pot alege să studieze sau să efectueze un stagiu în străinătate. Raportul arată că mai mult de o treime din stagiarii Erasmus primesc o ofertă de a lucra în întreprinderea în care își efectuează stagiul. Stagiarii Erasmus sunt, de asemenea, mai întreprinzători decât colegii lor care își efectuează stagiile în propria ţară: 1 stagiar din 10 și-a început propria afacere și mai mult de trei sferturi dintre ei intenţionează să facă acest lucru sau își pot imagina că vor face asta. Ei pot de asemenea să se aștepte la o avansare mai rapidă în carieră; conform declaraţiilor a 64 % dintre angajatori, personalului cu experienţă internaţională i se încredinţează responsabilităţi mai mari.

Programul Erasmus nu îmbunătăţește numai perspectivele de carieră, ci îi ajută, de asemenea, pe studenţi să își lărgească orizontul și legăturile sociale. 40 % și-au schimbat ţara de reședinţă sau ţara în care muncesc cel puţin o dată după absolvire; acest procent este aproape de două ori mai mare decât în cazul persoanelor care nu au mers în străinătate pe durata studiilor. În timp ce 93 % dintre studenţii cu experienţă internaţională își pot imagina că vor trăi în străinătate în viitor, acest lucru este valabil doar pentru 73 % din cei care rămân în aceeași ţară în timpul studiilor.

De asemenea, există o probabilitate mai mare ca foștii studenţi Erasmus să formeze un cuplu cu o persoană de altă naţionalitate: 33 % din foștii studenţi Erasmus au un partener de altă naţionalitate, în comparaţie cu 13% din cei care rămân în ţara lor pe parcursul studiilor; 27% dintre studenţii Erasmus își întâlnesc partenerul în timpul programului Erasmus. Pe această bază, Comisia estimează că, începând din 1987, este posibil ca aproximativ un milion de copii să se fi născut din cupluri formate datorită programului Erasmus.

În următorii șapte ani (2014-2020), noul program Erasmus+ va oferi posibilitatea de a merge în străinătate unui număr de 4 milioane de persoane, printre care se numără 2 milioane de studenţi și 300 000 de angajaţi din învăţământul superior. În plus, programul va finanţa 135 000 de schimburi de studenţi și de personal care implică ţări partenere din afara Europei. Erasmus+ va fi și mai accesibil, datorită creșterii sprijinului lingvistic, normelor mai flexibile și sprijinului suplimentar pentru persoanele cu nevoi speciale, provenind din medii defavorizate sau din regiuni izolate.

Context

În strategia sa privind modernizarea sistemului de învăţământ superior, Comisia a subliniat necesitatea de a le oferi studenţilor mai multe posibilităţi de a dobândi abilităţi prin studiu sau prin formare în străinătate. Obiectivul UE pentru mobilitatea studenţilor este de cel puţin 20 % până la sfârșitul acestui deceniu. În prezent, aproximativ 10 % dintre studenţii UE studiază sau se formează în străinătate, cu sprijin public și privat. Aproximativ 5 % primesc o bursă în cadrul programului Erasmus. (Această cifră se bazează pe cele mai recente date furnizate de Eurostat pentru 2011-2012, conform cărora, în ţările participante la programul Erasmus, numărul de absolvenţi a fost de peste 5,35 milioane, iar numărul studenţilor care au beneficiat de o bursă Erasmus a fost aproape 253 000).

Studiul combină cercetarea cantitativă și cea calitativă. Sondajele de opinie online au vizat 34 de ţări (statele membre UE, Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei, Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveţia, Turcia); au fost analizate răspunsurile a peste 75 000 de studenţi și absolvenţi, incluzând peste 55 000 care au beneficiat de o perioadă de studii sau de formare în străinătate. În plus, la sondajele online au participat 5 000 de angajaţi, 1 000 de instituţii de învăţământ superior și 650 de angajatori (dintre care 55 % IMM-uri). Studiul calitativ s-a concentrat asupra situaţiei din opt ţări, diferite în ceea ce privește mărimea și localizarea: Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Germania, Lituania, Portugalia, Spania și Regatul Unit. Acest studiu a inclus vizite la faţa locului, interviuri, grupuri de reflecţie și ateliere instituţionale.

Studiul privind impactul programului Erasmus a fost realizat de un grup independent de experţi condus de specialiști ai CHE Consult, societate cu sediul în Berlin, cu sprijinul Brussels Education Services, al asociaţiei Compostela Group of Universities și al Reţelei studenţilor Erasmus.
Erasmus+, noul program pentru educaţie, formare, tineret și sport a fost lansat în ianuarie 2014, cu un buget total de aproape 15 miliarde EUR pentru următorii șapte ani, ceea ce reprezintă o creștere cu 40 % faţă de nivelul anterior.

Documente

Erasmus Impact Study 273.50 KB 23.09.2014
Enterprise Europe Network

Constanţa 26/04

12°C

acum
vânt 25 kmh din VNV
vizibilitate 10 km

15°C

max

11°C

min

15°C

max

11°C

min

emis înCurs valutar BNR 25/04

EUR
4.9763
0.00%
GBP
5.8067
+0.33%
USD
4.6386
-0.39%
IFR
4.9702
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic