Login Creaţi un cont Recuperaţi parola
Expolitoral turism

Punct de vedere al CCINA Constanța privind Proiectul de Hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016

18.11.2015

Stimate domnule Primar interimar,

Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa (CCINA Constanţa), având atribut fiscal RO 2756842, cu sediul în Constanţa, bd. Alexandru Lăpuşneanu nr.185 A, legal reprezentată prin Preşedinte – Mihai Daraban, organizație de utilitate publică, reprezentativă pentru mediul de afaceri din Judeţul Constanţa, în exercitarea rolului activ de reprezentare a mediului de afaceri în relaţia cu autorităţile publice, locale şi centrale şi având în vedere Proiectul de Hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016 – aflat în dezbatere publică, formulează prezentul punct de vedere:

1. În ceea ce priveşte stabilirea valorii impozabile a clădirii conform art. 3 din Proiectul de Hotărâre, pentru zona A a municipiului Constanţa, propunem menţinerea valorilor impozabile la acelaşi nivel cu cele stabilite pentru zonele B, C şi D, având în vedere următoarele considerente:

În conformitate cu principiile fiscalității, dispozițiile art.457 alin.(2) Legea 227/2015, potrivit cărora sunt stabilite valorile impozabile ale clădirii, nu reprezintă o simplă valoare de referință, ci constituie baza de calcul a impozitului, imperativ stabilită prin lege, astfel că, nu se poate majora cuantumul acestei valori de către Consiliul Local.

Valoarea impozabilă, din perspectiva impozitării clădirilor rezidenţiale, trebuie stabilită la nivelul prevăzut în art. 457 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Consiliile locale putând stabili și aplica o cotă cuprinsă între 0,08% - 0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. În plus, valoarea impozabilă a clădirii, astfel stabilită, prin aplicarea cotelor de către Consiliul Local, se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea acesteia cu coeficientul de corecţie corespunzător, astfel cum sunt prevăzute în art. 457 alin. (6) Cod fiscal şi art. 4 din Proiectul de Hotărâre a Consiliului Local.

O majorare a valorii impozabile a clădirii, la care se adaugă cota stabilită de către Consiliul Local şi la care se adaugă şi coeficientul de corecţie în funcţie de zona din cadrul localităţii duce în realitate, la o dublă majorare sau la aplicarea dublă a coeficientului de corecţie.

Acolo unde legiuitorul fiscal a dorit să lase la latitudinea Consiliilor locale stabilirea diferenţiată a impozitării, s-a prevăzut dreptul Consiliilor locale de a stabili o impozitare diferenţiată, prin aplicarea, asupra bazei de impozitare stabilită prin art.457 alin.(2), a unui procent cuprins între 0,2% şi 1,3% din valoarea imobilului, în funcţie de scopul utilizării construcţiei, respectiv în cazul clădirilor nerezidenţiale, precum şi dreptul Consiliilor locale de a stabili şi cote adiţionale.

Mai mult decât atât, în cazul clădirilor nerezidenţiale, în cazul în care valoarea clădirii nu poate fi stabilită în funcţie de criteriile prevăzute la art. 5 din Proiectul de Hotărâre, se va aplica o cotă de 2% asupra valorii impozabile stabilite prin art. 2 şi 3 din Proiectul de Hotărâre, ceea ce ar conduce de asemenea la o dublă majorare, având în vedere valorile impozabile ale clădirii – din zona A - stabilite la un nivel superior faţă de prevederile art. 457 alin. (2) din Codul fiscal.

În concluzie, considerăm că stabilirea valorii impozabile a clădirii conform art. 2 din proiectul de Hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, cuprinde dispoziții neconforme cu prevederile codului fiscal și propunem menținerea valorilor impozabile stabilite pentru zona A la același nivel cu cele stabilite pentru zonele B,C și D, respectiv la nivelul stabilit de art.457 alin.(2) din Legea 227/2015.

În vederea respectării prevederilor noului cod fiscal, propunem ca pentru toate cele patru zone stabilite prin HCL nr.614/2002, cu modificările şi completările aduse prin HCL nr.236/2005, valoarea impozabilă a cladirii să fie cea stabilită, în mod imperativ, prin art. 457 alin.(2), impozitarea diferențiată pe zonele A, B, C și D, urmând a fi realizată prin aplicarea coeficientului de corecţie prevăzut de art. 4 din acelaşi proiect de Hotărâre şi în concordanță art. 457 alin.(6) din Legea 227/2015, privind codul fiscal.

2.În ceea ce priveşte impozitul pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, propunem reducerea cotei de impozit sub nivelul maxim prevăzut de Codul fiscal, de la 1,3% la limita minimă de 0,2%, având în vedere următoarele considerente:

În conformitate cu prevederile art. 458 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2 -1,3%, asupra valorii care poate fi:

  • valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
  • valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;
  • valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

De asemenea, în conformitate cu prevederile aceluiaşi articol din Codul Fiscal, respectiv art.458 alin. (2), cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a Consiliului Local. În consecinţă, în Proiectul de Hotărâre, prin art.5 alin (1), cota de impozit pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, propusă pentru anul 2016, este de 1,3%, Consiliul Local stabilind cota la nivelul maximal. Conform alin. (2) al art. 5, cota de impozit astfel stabilită, se majorează cu o cotă adiţională de 15,4%, rezultând astfel o cotă finală de 1,5%.

Solicitarea este argumentată de faptul că un număr important de societăţi din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi cabinetele individuale/persoane fizice autorizate/intreprinderile individuale/ asociaţiile familiale, funcţioneaza în clădiri aparţinând persoanelor fizice. Pentru aceste entităţi, impozitul pe clădiri este un element de noutate începând cu anul 2016, iar aplicarea unei cote minimale, cu încadrarea în cotele cuprinse între 0,2 -1,3%, ar fi o masură rezonabilă.

Înţelegem faptul că, Proiectul de Hotărâre trebuia să ţină seama de necesităţile de asigurare a veniturilor proprii ale bugetului local pentru anul 2016, în scopul acoperirii cheltuielilor publice locale, însă considerăm că stabilirea cotelor trebuie să respecte prevederile Codului fiscal şi să ţină cont şi de realitatea socio-economică a Judeţului Constanţa, iar taxele și impozitele locale, ce urmează a fi achitate de către contribuabili să fie rezonabile și nu excesive, împovărătoare pentru aceștia.

Cu stimă,
Mihai DARABAN
Preşedinte
Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa

Pagini recomandate

Enterprise Europe Network

Constanţa 19/04

12°C

acum
vânt 14 kmh din SE
vizibilitate 10 km

11°C

max

10°C

min

11°C

max

9°C

min

emis înCurs valutar BNR 19/04

EUR
4.9764
0.00%
GBP
5.8125
-0.06%
USD
4.6687
+0.13%
IFR
4.9702
0.00%
Converteşte din
în
Suma
=
0,00

Partener

BCR
Biroul Unic